Instagram is een van de meest populaire social media platformen van nu. Bovendien is het platform zakelijk erg interessant. Een goede caption onder je post kan dus niet ontbreken, maar wat is een caption precies en hoe schrijf je deze sterk en pakkend? Dat leg ik je in deze blog uit.
Wanneer je een Instagram caption schrijft zijn de eerste twee zinnen het belangrijkst. Je bericht wordt namelijk na twee regels afgebroken. Zorg er dus voor dat je eerste twee zinnen pakkend, interessant en prikkelend zijn. Hoe zorg je er dan voor dat je de aandacht trekt van jouw lezers? Gebruik in jouw eerste twee regels hoofdletters, emoji’s of maak eens gebruik van een ander lettertype. Die leuke lettertypes kan je o.a. hier vinden: https://lingojam.com/FontsForInstagram
Begin je caption met de kern van je verhaal. Maak duidelijk waar je post over gaat en leg later alles in detail uit. De lezers die echt geïnteresseerd zijn lezen dan wel verder. Niet elke doelgroep leest graag super lange captions. Tast dit af bij jouw doelgroep en pas jouw posts daarop aan. Zijn jouw volgers echte lezers? Schrijf dan een lang en gedetailleerd verhaal. Zijn jouw volgers niet gek op lezen? Dan raad ik je aan om hem kort en pakkend te maken.
Om de interactie aan te gaan met je volgers kan je in jouw caption ook een vraag stellen. Vraag eens hoe hun dag is geweest of wat hun favoriete ontbijt gerecht is. Door weer op hen te reageren krijg je leuke gesprekken én het is goed voor je activiteit op Instagram. Win win!
Post je een promotie post op je account en wil je daar verkoop uithalen? Vergeet de Call to action niet! Beschrijf duidelijk wat de volgers moeten doen en eraan hebben. Moeten ze op je website kijken? Zet dan in jouw caption ‘’klik op link in bio’’. De website link toevoegen aan jouw caption heeft geen meerwaarde. Je kan namelijk niet op de link klikken in de caption.
Het gebruik van emoji’s kan een leuke toevoeging zijn. Kijk welke emoji’s goed bij jouw caption passen en voeg deze aan het einde van de zin toe. Let er wel op dat het nog overzichtelijk blijft. Wanneer je veel emoji’s gebruikt kan het ook wat te druk worden en dit leest niet fijn.
Een perfecte Instagram caption schrijf je vaak niet in één keer. Het is een kwestie van testen, testen, testen. Kijk goed wat bij jouw doelgroep past en wees niet bang om iets anders een keer te proberen.