Hashtags zijn onmisbaar op Instagram. Het zorgt voor meer zichtbaarheid voor je post en je bereikt mensen die jou nog niet volgen op Instagram. Maar welke hashtag past het beste bij jouw post en hoe zet je deze in? Dat leg ik je uit in deze blog.
Hashtags op Instagram zijn erg nuttig. Je bereikt niet alleen je bestaande volgers, maar ook mensen die jou nog niet volgen. Een hashtag kan je zien als een SEO, maar dan op Instagram. Door het gebruiken van de juiste hashtags kan je nieuwe mensen bereiken en wie weet worden zij wel een nieuwe volger!
Je kan via Instagram maar op een aantal dingen zoeken: locatie, gebruikersnaam en hashtags. Het is dus belangrijk dat je jouw hashtags goed benut. Het doel van hashtags is het groeperen van berichten over één en hetzelfde onderwerp. Dit kan van alles zijn, denk aan #smoothie, #puppy of #kapper. Wanneer jij dus zoekt op een bepaalde hashtags zie jij alle posts die deze hashtag gebruikt hebt. Ze kunnen dan ervoor kiezen om jouw post te liken of zelfs je te gaan volgen.
Je kan een hashtag op verschillende manieren gebruiken. Dit kan via je biografie, een story of een post. Het gebruik van hashtags onder een post is het belangrijkst. Wanneer je in je biografie of story hashtags gebruikt is het slim om er maar een aantal te gebruiken. Zorg ervoor dat ze relevant en specifiek zijn.
Onder een post zijn de hashtags onmisbaar. Je kan er hier maximaal 30 gebruiken, maar vaak heb je er aan 15 ook al genoeg. Het hangt tenslotte van je post af. Wanneer je hashtags gaat uitzoeken is het belangrijk dat ze in samenhang zijn met je post. Gebruik je met een post er 10? Prima! Heb je ze een keer wel alle 30 in gebruik? Ook geen probleem!
Maar welke hashtags zijn nou relevant voor jouw post? Ga eens op onderzoek uit. Kijk bij de concurrent of naar soortgelijke posts. Noteer deze hashtags bijvoorbeeld in je notities of een Word-bestand. Zo kan je gemakkelijk ze terugvinden en toepassen bij jouw posts. Je hebt tegenwoordig ook veel websites die je helpen goede hashtags uit te zoeken. Je vult een hashtag in op de website en de zoekmachine laat zien welke nog meer er goed bij zouden passen.
Uiteindelijk draait het bij het zoeken van hashtags om testen, testen en nog eens testen. Voor elke branche en doelgroep zijn andere hashtags belangrijk. Gebruik dus relevante hashtags onder je post en kijk welke aanslaan. Op naar nog meer likes, volgers en interactie!