Instagram is één van de beste social media kanalen om te netwerken en contacten te leggen. Ten minste, als je het goed aanpakt… Bij netwerken gaat het erom dat beide partijen iets aan het contact moeten hebben. Wat heb jij de ander te bieden? Denk daar eerst eens over na voordat je gaat vragen of iemand iets voor jou wil doen… Wil je een samenwerking aangaan met een andere Instagrammer of bedrijf, hierbij mijn tips. Die werken supergoed!
Doe je huiswerk.
Ja, net als op school! Alleen contact zoeken met iemand omdat ze veel volgers hebben schiet echt niet op. Het heeft ook alleen maar zin contact te zoeken als jullie dezelfde focus hebben. Wat hebben de volgers van een foodblogger er aan als jij alleen post over beauty? Dus denk na wat de ander er aan heeft om contact met jou te leggen.
Doe eerst de deur op een kier, trap hem niet gelijk open!
Ken ik je niet? Vraag dan niet gelijk om een shoutout of dat ik iets wil reposten. Als ik leuk contact heb met iemand en ik zie dat ze iets leuks plaatsen wat bij mijn doelgroep ook leuk zal vinden, dan zet ik het vaak in mijn verhaal zonder dat ze erom hoeven te vragen. Karma -> vaak krijg ik leuke reacties en re-posten ze ook wat van mij!
Hoe zoek je contact?
Heb je al een tijdje leuk contact met iemand? Is er interactie bij berichten over en weer? En zou je wel iets samen willen doen? Kijk dan eerst in de bio of daar iets staat over ‘collab’ en dan een mailadres. Dan weet je wat de voorkeur van contact zoeken is. Niet iedereen wordt blij van DM berichten.
En zorg er uiteraard altijd voor dat je profiel klaar is om samenwerkingen aan te gaan!